23 september 2012

Vad kan vi göra för Social Good?

Social Good Summit i New York (och i Peking, Nairobi, Mogadishu, Stockholm, http://mashable.com/sgs, men där är inte jag). Vi diskuterar hur teknologi i allmänhet och bredband och sociala media i synnerhet kan bidra till en hållbar utveckling i både industrin och av våra privata liv.  Och många berättelser om flyktingar som återörenats, barn som fått tillgång till utbildning, mammor som kan ta hand om sina barn trots HIV, enmansföretag som har kunnat anställa fler och gett byn försörjning.... Jag tänker att det är Viktigt. Och att vi måste reagera.
Global. Action. Now.  En ovanligt bra slogan!

Annars tyckte jag det skille bli intressant att se New York 19 år senare. "Alla"säger ju att "New York är bäst! Jag älskar New York!" men det tyckte inte jag då...och det tycker inte jag nu! En ganska ful storstad med all mat i plast, kaffe i pappmuggar (jag irriterar mig på alla förpackningar och tänker på vilken enorm miljöförstöring staden står för då 18 miljoner äter i plast varje dag), långt att gå mellan allt, luftkonditionering överallt så koftan skulle jag ha tagit med mig trots att det är 20-25 grader ute, fula hus och pytteytor med grönt ( utom Central Park, men den är inte där jag är). Nej, det är kul att vara här för summiten, men inte älskar jag New York.

Nu börjar snart dag 2 och idag är ämnet - håll i er nu! - 
World Peace.

Inga kommentarer: