07 juni 2012

NATIONALDAG!

I år infaller den på en onsdag, nationaldagen, och folk är ännu mindre övertygande om nyttan med att fira: Varför är vi lediga en onsdag?!

Jag kände behov av att vara ensam och springa bort de kolliderande tankarna i mitt huvud, så jag åkte till Ursvik i morse då jag hade skjutsat R till simning. (De simmar utomhus sen 10 da'r, vilket har varit en utmaning i "kallaste juni på 83 år" - simmare är tåliga!) 5 km var för kort för att springa huvudet tomt, men jag kom till en intressant tanke i nedvarvningsprocessen: Hur många människor interagerar man med under en vanlig vecka? Hur många har jag interagerat med under den senaste veckan - torsdag 30/5 till idag? Hur många möten, hur många aktiva mejlkontakter? Jag tänkte bort alla som jag inte känner eller har pratat med aktivt just den här veckan, "likes" på Facebook, osv. och började rabbla namn...

Aimée, Anastacia, Anita, Anki, Anna, Anna, Anna, Caitriona, Cenk, Charlotte, Christine, Christine, Connie, Daphne, Deirdre, Dodi, Elaine, Elin, Eliot, Emma, Eva, Francesco, Fredrik, Fredrik, Geoff, Gustav, Gördis, Heather, Helena, Helena, Ilyana, Ingrid, Ingrid, Jade, Jelena, Karin, Karin, Karolina, Katsura, Kenneth, Kjell-Åke, Krister, Kristin, Lasse & Maria (och gästerna på deras fest), Lennart, Lynn, Magnus, Magnus, Maria, Maria, Matilda, Mats, Michael, Mikhail, Mikael, Monika, Olle, Patrik, Patrik, Patrik, Philip, Pia, Raiha, Rebecka, Richard, Rob, Sara, Simon, Sophie, Sven, Svetlana, Sunny, Tracey, Urban, Ulrika (inte jag!), Vivienne, Walter, Wendi, Wendy, Yvonne, ....och så har jag säkert glömt nån?  Inte undra på att tankarna kolliderade! Tänkvärt att de människor jag möter samtidigt är både de som fyller livet med mening och som kräver en löprunda för att komma i balans i skallen ;)

Sen fick det vara slut med tänkandet! Vi övergick till nationaldag och den blå-gula juni: Huset är inrett i blå-gult för fotbollsfest! Flagghissning och nationaldagsmusik i Hässelby (trombonesektionen var som vanligt bäst!), hämtmat från Thai:en till lunch (det svenskaste som finns!), köpetårta (nån gång ska vara den första - varför inte idag?!), litet tid i solen som oväntat tittade fram och höjde temperaturen upp mot +15, en supergod middag på rubbad grillad laxfilé och melondessert och sen en amerikansk avslappnings-actionrulle (också det mest svenska som finns en söndagskväll!). Kort sagt: En riktigt bra nationaldag och visst kan man vara ledig en onsdag!

Och jag avslutar dagen med att undra: Vad är egentligen en tradition? Det de gjorde i början av 1900-talet (folkdans) eller det vi gör nu och vill göra igen?





Inga kommentarer: