21 mars 2009

Hastigt på väg...

Eskilstuna ToR i morse.
Samma vägsträcka som förra helgen och tanken som fanns redan då blev nu alldeles klar: Vilka kriteria används egentligen för att bestämma maxhastighet på våra vägar?!?!?!?????

Med viss erfarenhet av köbildningen till Telefonplan vet jag att den 70-gräns som råder på den 4(!)-filiga Essingeleden är en ouppnåelig drömgräns i vardagslag - förmodligen den tid och trafikbelastning man hade i åtanke då man byggde de fyra filerna? En helgmorgon vid 6.30 är man å andra sidan ensam om alla fyra filer och kan kryssa fram och tillbaka som man vill - om man vill - i...70!
Känns oerhört omotiverat att vara laglig på Essingeleden kl 6.30 en lördag.
Tro mig.

Då resan fortsätter söderut kan man konstatera att trafikansvariga i södertäljetrakten förmodligen har haft många och långa diskussioner, och hittat lyckan med de nya möjligheterna! Där hinner man på ca 3 mil uppleva 70, 80, 90, 100, 110 - inte nödvändigtvis i den ordningen och inte nödvändigtvis av någon anledning, för vägen är hela tiden minst 2-filig med bred vägren (utom vid av-/påfarten söder om Södertälje där lutningen på vägbanan skulle motivera 50, men tärningen tydligen visade 80). Och fortfarande helt biltomt.
I det läget är det lätt att motivera en genomsnittshastighet i det högre intervallet av de tillåtna... Svårare att motivera gasa-bromsa-taktiken som skyltarna leder till.

Kommer man sedan till Strängnäs tar ett mer avslappnat - låt oss kalla det "lantligt" (i positiv bemärkelse) - styre vid. Här har man helt enkelt maxat och valt 120! Hela vägen till Eskilstuna. Man får en känsla av att de nog gärna skulle ha skrivit "freie Fart" och att de få som kör där vet det...

Ibland önskar man att vi inte vore fullt så regleringsgalna i Sverige.
Jag röstar för 30-120 på Essingeleden!

Inga kommentarer: